سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران نوشهر کاهش ۸۰ درصدی حریق در جنگلهای غرب مازندران
سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران نوشهر کاهش ۸۰ درصدی حریق در جنگلهای غرب مازندران
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر با اشاره به کاهش 80 درصدی حریق نسبت به سال گذشته در حوزه غرب مازندران گفت: سال گذشته 36 فقره آتش سوزی در سطح 131.8 هکتار اتفاق افتاد در حالیکه امسال تاکنون 18 فقره آتش سوزی در سطح 26.4 هکتار اتفاق افتاده است.

به گزارش نوشهرما، مهرداد خزایی پول در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به اینکه این عرصه  جنگل به دلیل مدیریت حاکمیتی همواره از حساسیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: آنچه مشخص است اینکه مدیریت جنگل تنها توسط منابع طبیعی امکان پذیر نیست بلکه نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم و دستگاهها است.

وی به دستور رئیس جمهور مبنی بر کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور طی چهار سال، اشاره کرد و افزود: کشور ما دارای شرایط اقلیمی متفاوت و پهناوری است که طی سالها به دلیل بی برنامگی و مدیریت نادرست و برنامه های کوتاه مدت، از این استعدادها استفاده درستی نشده است.

وی با اشاره به افزایش تولید گازهای گلخانه ای و برنامه کشورها برای تولید درخت و پوشش گیاهی گفت: در این رابطه برنامه مدونی برای کاشت درخت تهیه شده است حتی فضای نیروهای مسلح، مسیر شهرها، ورودی روستاها و حیاط مدارس در این برنامه گنجانده شده است.

سرپرست مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، با اشاره به شناسایی نقاطی در حوزه غرب مازندران جهت کاشت درخت، تصریح کرد: در این حزوه ۶ نهالستان وجود دارد که پتانسیل خوبی برای کشت نهال دارند.

*کاهش هزینه های ابخیزداری با مشارکت مردم

خزایی پول به اهمیت طرح های آبخیزداری اشاره کرد و ادامه داد: اعتبارات زیادی در حوزه آبخیز گذاشته شده است اما اگر مردم در طرح های آبخیزداری در بالادست مشارکت داشته باشند هزینه ها بشدت کاهش می یابد.

وی در به مدیریت پایدار جنگل و طرح تنفس اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۹۶ با اجرای طرح تنفس قرارداد شرکتهای بهره بردار به اتمام رسید و با ۶ شرکت در قالب شرکتهای حفاظت قرارداد بسته شد که ۳۹۱ نفر نیرو مشغول بکار شدند و به امر حفاظت از جنگل می پردازند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در مدیریت پایدار در خصوص کسانی که در حاشیه جنگل زندگی می کنند مطالعات اجتماعی و اقتصادی انجام شد زیرا اقتصاد این خانوارها و نحوه استفاده آنها از جنگل با این موضوع ارتباط دارد.

*جنگل جای آزمون و خطا نیست

خزایی پول با تاکید براینکه جنگل جای آزمون و خطا نیست، متذکر شد: نباید کشور را با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد و بنابراین باید مطالعات دقیقی صورت گیرد.

وی در ادامه به پدیده شوم قاچاق چوب و وابستگی آن با وضعیت اقتصاد خانوارهای حاشیه جنگل اشاره کرد و گفت: در حوزه غرب مازندران نوشهر و عباس آباد بیترین میزان قاچاق چوب را دارند و در این میان رامسر و متل قو کمترین میزان را دارند و به این نکته باید توجه کرد که مناطقی که به لحاظ گردشگری تا حد مناسبی فرهنگ سازی شده است پدیده قاچاق چوب کمتر وجود دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر با اشاره به نواقصی که به لحاظ قانونی در برخورد با قاچاقچیان چوب وجود دارد، بیان کرد: این موضوع انها را جسورتر کرده است اما ظرف یک ماه آینده اتفاق خوبی برای برخورد قهر آمیز با این عده که شناسایی شده است خواهد افتاد.

خزایی در ادامه در خصوص آزادسازی سواحل و لزوم داشتن برنامه از سوی متولیان امر بعد از آزادسازی گفت: در این دولت مجوز چهار اسکله صادر شد و تاکنون نیز با  ساخت هشت اسکله قرارداد بسته شده است.

*کاهش ۸۰ درصدی  حریق نسبت به سال گذشته

وی در ادامه از کاهش ۸۰ درصدی حریق نسبت به سال گذشته در حوزه غرب مازندران اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته ۳۶ فقره آتش سوزی در ۱۳۱٫۸ هکتار اتفاق افتاد در حالیکه امسال تاکنون ۱۸ فقره آتش سوزی در سطح ۲۶٫۴ هکتار اتفاق افتاده است.

  • نویسنده : سپیده پورشعبان
  • منبع خبر : سپیده پورشعبان