با تلاش می توان زمین بایر را به طلا تبدیل کرد و نادر کریمی نمونه این انسان سختکوش است بخش کوهستانی کجور شهرستان نوشهر به واسطه آب و هوا و زمین های وسیع خود ظرفیت زیادی در بخش کشاورزی و دامداری محسوب می شود اما به علت کمبود آب در برخی روستاها، کشاورزان زمین های […]

با تلاش می توان زمین بایر را به طلا تبدیل کرد و نادر کریمی نمونه این انسان سختکوش است
بخش کوهستانی کجور شهرستان نوشهر به واسطه آب و هوا و زمین های وسیع خود ظرفیت زیادی در بخش کشاورزی و دامداری محسوب می شود اما به علت کمبود آب در برخی روستاها، کشاورزان زمین های خود را رها کردند و به شهرها رفتند.
این بخش به گفته محمودی مدیر جهاد کشاورزی نوشهر دارای بیش از ۲ هزار هکتار باغ، ۲۷۵۰ هکتار گندم و جو، ۱۰۰ هکتار علوفه و ۲۵۰ هکتار حبوبات (عدس،لوبیا) است.
همچنین بخش کجور دارای ۱۸۰ هزار راس دام سبک و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دام سنگین است.
نادر کریمی از جمله کشاورزان و دامداران نمونه بخش کجور است که با همت و سعی و تلاش توانسته است بسیاری از کارهای نشدنی را شدنی کند
نادر کریمی اهل روستای صالحان بخش کجور است ۷۶ ساله بیش از ۵۰ سال است که به کار کشاورزی مشغول است و چندین سال است که به عنوان کشاورز نمونه در بخش باغداری، دامداری و تولید گندم، جو و یونجه کشوری و استانی معرفی شده است.
وی امسال توانست بیش از ۵ تن سیب و ۲٫۵ تن فندق برداشت کند و بیش از ۶ تن گردو تولید داشته است همچنین سالی ۳۰ هکتار میزان برداشت گندم و جو است.
کریمی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در جریان اقدامات و فعالیت های من هست، اظهار کرد: شغل پدربزرگ من کشاورزی بود و به ما وصیت کرد که زمین کشاورزی را نفروشیم و برای زمین ارزش قائل شویم.
وی که از یونجه کاران نمونه منطقه است، افزود: با توجه به اهمیتی که یونجه برای بخش کجور و برای دامداران دارد بارها گفته ام که اگر مسئولان حمایت کنند می توانم علوفه ۱۰ دامدار بزرگ را تامین کنم.
این کشاورز و دامدار گفت: اداره کل منابع طبیعی با بذری که در اختیار من قرار داد یونجه کاشتم و الان در چین پنجم هستیم و اگر آب باشد می توان به چین ششم رسید.
کریمی با بیان اینکه نهال درختان گردو را هم اداره کل منابع طبیعی در اختیار من قار داده بود، تصریح کرد: با چند دامدار در بحث یونجه قرارداد دارم که در اختیارشان می گذارم.
شایان ذکر است خان طالش همسر نادر کربمی طی این سالها دوش به دوش همسر خود کار کرده است و در حال حاضر در کنار کارهای خانه داری به تولید ماست، پنیر، کرده و دوغ می پردارد و مردم این روستا و سایر مناطق از محصولات وی بهره مند می شوند.
محمودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر در گفت و گویی با بیان اینکه بخش کجور دارای کشاورزان و دامداران نمونه است، اظهار کرد: برای اینکه یک کشاورز نمونه شود آیتم های مختلفی را باید داشته باشد که می توان به میزان ارتباط با اداره ترویج، بخش باغبانی و زارعت اشاره کرد همچنین عملکرد کشاورز و تعامل وی با مرکز ، روی آوردن به سمت و سوی کشاورزی نوین، آبیاری تحت فشار و استفاده از کودهای عالی ، بروز بودن کشاورز، همراهی با مروجین در این موضوع تاثیر دارد.
نادر کریمی نیز از جمله این کشاورزان است که با علم روز کشاورزی دارد و همراهی خوبی با مروجین و بخش باغبانی دارد و توانسته است اقداماتی خوبی را در بخش تولید گندم، جو، گردو، فندق و سایر محصولات داشته باشد.
محمودی افزود: بخش کجور دارای کشاورزان و دامداران نمونه ای است که طی سالای اخیر تولیدات خوبی داشته اند.

  • نویسنده : سپیده پورشعبان