وجود درختان در حریم رودخانه های نوشهر زنگ خطرجدی برای وقوع سیل است
وجود درختان در حریم رودخانه های نوشهر زنگ خطرجدی برای وقوع سیل است

به گزارش نوشهرخبر، فرماندار شهرستان نوشهر با ابراز نگرانی از عدم لایروبی و وجود درختان در حریم و بستر رودخانه ها به مسئولان دست اندرکار هشدار داد در صورت نبریدن این درختان و پاکسازی نکردن رودخانه های جاری در ارتفاعات جنگلی ، وقوع سیلاب و بروز خسارات در منطقه اجتناب ناپذیر است.. سعید یزدانی فرماندار […]

به گزارش نوشهرخبر، فرماندار شهرستان نوشهر با ابراز نگرانی از عدم لایروبی و وجود درختان در حریم و بستر رودخانه ها به مسئولان دست اندرکار هشدار داد در صورت نبریدن این درختان و پاکسازی نکردن رودخانه های جاری در ارتفاعات جنگلی ، وقوع سیلاب و بروز خسارات در منطقه اجتناب ناپذیر است..

سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر روز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و سوابق بارندگی و سیل فصل پائیز سال های گذشته، مشخص شد یکی از دلایل بروز سیل در منطقه وجود درختان شکسته و افتاده، عدم لایروبی روخانه و همچنین تجاوز به حریم رودخانه ها بود که که باعث بروز خسارت در بخش های مختلف شد.

براساس گزارش اداره هواشناسی نوشهر ، بیش از ۵۰ سال گذشته، در ماه های مهر و آبان به طور میانگین هر ماه مقدار ۲۵۰ میلی متر تا ۳۰۰ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده است و بعضا بارندگی های این منطقه در کوتاه مدت و رگباری است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه سیلی که سال های پیش در روستاهای “خیرودکنار ” ، “عزت ” ، “کالج ” و “دزدک ” رخ داد به اعتقاد کارشناسان عامل اصلی این رخداد حادثه ساز براثر وجود درختان شکسته، افتاده و سرپای در حاشیه، حریم و بستر رودخانه های جاری در ارتفاعات جنگلی بوده است.

ریاست ستاد بحران شهرستان نوشهر تاکید کرد: در حالی که این موضوع در ستاد مدیریت بحران استان در سال ۹۸ که با حضور استاندار مازندران مصوب شد تا این موانع بر اساس یک فرایند قانونی نسبت به قطع و جمع اوری انان اقدام شود و برابر این مصوبه، قرار بود مسئولان منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، منابع امور آب و نیز نمایندگانی از فرمانداری بازدیدی از رودخانه های جاری در ارتفاعات جنگلی داشته باشند و درصورت مشاهده درختان مزاحم در حریم و بستر رودخانه ها اقدام کنند منتهی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

فرماندار شهرستان نوشهر به مسئولان منابع طبیعی ، منابع امور آب و حفاظت محیط زیست توصیه و تاکید کرد: بدون فوت وقت این موضوع را پیگیری و نسبت به قطع و درختان مزاحم در حریم و بستر رودخانه های مناطق جنگلی این شهرستان اقدام کنند و همچنین ایشان ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها را در بروز سیلاب دخیل دانست و به مسئولان متولی هشدار داد، دیگر فرصت تکرار چنین اشتباهاتی نیست و هر مسئولی مرتکب چنین اشتباهی شود برابر قانون با او برخورد خواهد شد.

یزدانی با اظهار تاسف از ساخت یک واحد دامداری در روستای “انگاس ” کجور نوشهر در حریم رودخانه افزود: سیلی که در اواخر مرداد و شهریور ماه امسال در این روستا رخ داد هرچند صاحب این دامداری از سال های گذشته مجوز ساخت داشت منتهی به خاطر احداث این بنا در حریم و بستر رودخانه براثر طغیان رودخانه انگاس و آبگرفتگی دچار خسارت فراوانی شد و پس از بررسی کارشناسان مرتبط مشخص شد که این دامداری در حریم و بستر رودخانه ساخته شده و نهاد صادر کننده پروانه ساخت تخلف کرده است و حدود ۲۰ روز کاری مسئولان و اعضای ستاد بحران شهرستان مشغول یاری رسانی به این دامدار بودند.

سیلی که در کجور رخ داد بیش از ۱۷ میلیارد تومان به بخش کجور خسارت وارد کرد که حدود ۵ میلیارد تومان آن به دامداری روستای انگاس بود.

فرماندار شهرستان نوشهر همچنین در اختیار نداشتن بانک اطلاعاتی جامع از ماشین آلات نهادهای دولتی و غیر دولتی را یکی از مشکلات اساسی در بعد پیشگیری در زمان وقوع حوادث بویژه سیل در این شهرستان برشمرد و گفت: چنین وضعیتی باعث عدم هماهنگی، سردرگمی و مستاصل شدن نیروها، مسئولان دست اندرکار، زمانبر شدن کنترل بحران می شود و باید بانک اطلاعاتی کامل از ماشین آلات تهیه شود.

قطع درختان مزاحم در حریم و بستر رودخانه ها، تخلیه ضایعات در پشت سد سرشاخه گیر عرصه های جنگلی، قطع شاخه های درختان مزاحم شبکه های برق، ذخیره سازی نمک و ماسه در انبار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، لایروبی رودخانه های خارج از بافت شهری و روستایی و رفع گرفتگی دهانه پل های در مسیر جاده دوآب و کجور جزو مصوبات این نشست بود./ایرنا